קצת עלינו
תכנית TechLift הינה תכנית חינוכית טכנולוגית של עמותת 8200, תכנית אשר הוקמה בשנת 2015 במטרה לצמצם פערים חברתיים ולקדם שיוויון הזדמנויות בין בני הנוער באמצעות חשיפה והתנסות בתחום היזמות והטכנולוגיה. באמצעות קידום אוריינות טכנולוגית וקורסי התכנות אותם אנו מנגישים לבני נוער בפריפריה אנו משלבים את כלל הערכים והמיומנויות של המאה ה-21: יזמות, תכנות, עבודת צוות, פיתוח תחושת מסוגלות, חשיבה ביקורתית ויצירתית, מסוגלות לשינוי, פתרון בעיות וקבלת החלטות, ובכך אנחנו נותנים לבני הנוער את הכלים אשר יעזרו להם להשתלב בחברה ובכלכלה בחייהם הבוגרים.
מה קורה בקורס?
התכנית מיועדת לבני נוער בגילאים 15-18 בפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל ופועלת ב-22 מרכזים ברחבי הארץ ללא מטרות רווח, ולא דורשת מיון או סינון. כל נער או נערה המעוניינים בכך יכולים להתקבל, מכל רקע סוציו-אקונומי / לימודי.
במהלך התכנית החניכים ירכשו כלים וידע מעשי בשפת התכנות Python, פיתוח משחקים, בניית מוצר חכם (IOT), "הבנת צורך", עיצוב גרפי, חשיבה אסטרטגית ובניית תכנית עסקית. בציר החברתי - באמצעות למידה מבוססת פרויקטים, בני.ות הנוער מתכננים ומפתחים פרויקטים לגמרי בעצמם, כאשר כלל הפרויקטים עוסקים במעורבות חברתית וסביבתית. בני ובנות הנוער משתמשים בכלים אותם רכשו בתכנית, על מנת להוציא לפועל מיזמים ותוצרים שונים אשר נותנים מענה לקהילה ולסביבה. בנוסף, החניכים מבקרים במגוון חברות הזנק מקומיות (Armis, soluto, Team8) וחברות הייטק גלובליות (Facebook, Google) ופוגשים בכירים למפגשים מעוררי השראה, נערכים האקתונים, פאנלים, טיולים והתנדבויות.
אנחנו מאמינים כי העלאת רמת המיומנות וכושר ההשתכרות של כלל האוכלוסיה וצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה, היא ערך עליון בחברה הישראלית והמפתח לצמיחה העתידית של כלכלת המדינה.
במהלך התכנית החניכים חווים חווית הצלחה, חיבור לקהילה והתנסות מעשית עם מגוון כלים טכנולוגיים וחדשניים אשר יעזרו להם לקדם את הקריירה המקצועית שלהם בחייהם הבוגרים ולהגדיל את המוביליות החברתית בישראל.
כמה עובדות לגבי הפערים בהכשרה הטכנולוגית בישראל בין המרכז והפריפריה:
- *
מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מראה כי מאות המיליונים שהושקעו בתמרוץ לימודי 5 יחידות מתמטיקה, בפועל העמיקו את הפערים. השיפור בקרב תלמידי העשירון העליון היה גבוה עד פי 10 מזה שבעשירונים התחתונים, רק 3.5% שנוספו ללימודי 5 יחידות השתייכו לעשירון התחתון.
- *
רק ב35% מבתי הספר בישראל קיימות מגמות למדעי המחשב, רובן במרכז, עניין שנקבע בעיקר בגלל זמינות מורים מתאימים בפריפריה.
- *
לפי נתוני הOECD- רק 10.2% מהאוכלוסיה מועסקים בחברות הייטק והזנק (סטארטאפ) בישראל; הפערים בהישגים בין תלמידי תיכון מרקע כלכלי-חברתי חלש לבין תלמידים מרקע כלכלי-חברתי גבוה הם מהגדולים בקרב המדינות המפותחות; החינוך הטכנולוגי בישראל חלש בהיבטים של הכשרה מעשית.
- *
לפי נתוני הלמ"ס מ 2019- הפערים נמשכים גם לעולם האקדמיה ובהמשך לעולמות התעסוקה: ככל שיישוב המגורים מרכזי יותר (לא פריפריאלי), כך אחוז הלומדים בתחומי ההייטק עולה; אחוז מקבלי התארים בעסקים ובמדעי הניהול (כולל גם לימודי יזמות) ביישובים מרכזיים מאוד כפול מזה שביישובים פריפריאליים; ההכנסה הכספית הממוצעת ברוטו לחודש גבוהה ביותר מ35%- ביישובים מרכזיים ביחס ליישובי פריפריה.